יום ראשון, 29 במאי 2011

תכנית הקשר הרב דורי - שימור מורשת העבר - חדשנות עתידנית

תכנית הקשר הרב דורי, תיעוד מורשת בכלים דיגיטליים
הקשר הרב דוריתכנית "הקשר הרב דורי" הינה תכנית ערכית חינוכית הבונה גשר ערכי בין דורי , ומחזקת את מערכת הקשרים בין תלמידי חטיבות הביניים והתיכוניים לבין האוכלוסייה המבוגרת, באמצעות הסביבה הטכנולוגית.
בתכנית זו נפגשים בני נוער עם מבוגרים בני גיל הזהב, ומלמדים אותם, בשלב הראשון מיומנויות תקשוב בסיסיות, שימוש בדאר אלקטרוני וגלישה באינטרנט. בשלב השני נבנית תכנית לתיעוד זכרונותיהם של המבוגרים, תוך למידה ושימור המורשת היישובית קהילתית, הארצית והלאומית של מדינת ישראל. במפגשים ההדדיים תורם כל צד מיתרונותיו לחיזוק הקשר הבין –דורי. למידה הדדית וחוויות משותפות תורמים להבנה טובה יותר של בן הדור האחר ובכך יוצרים מערכת שורשית וערכית בחברה.
התכנית מופעלת במודלים שונים של הפעלה: מודל סבים וסבתות, מודלים שלקשר עם מרכזי יום לקשיש, ארגונים ועמותות , כמו למשל מתנדבי המוסד לביטוח לאומי וכד'
כל צד  קשר  הבין דורי תורם לקשר מופלא זה. הצעירים את מיומנותם ברזי הטכנולוגיה, המבוגרים מספרים פרקים ואירועים ממורשתם: מורשת משפחתית, קהילתית, ציונית ולאומית.
 הנחלת המורשת לדור הצעיר, הנה סוגיה מרכזית ביהדות, החל מקריאת הגדת  פסח "והגדת לבנך". יחזקאל קויפמן כתב שמהות הפעולה החינוכית היא : "הנחלת ערכי דור הולך לדור בא" כלומר עיצוב נפש הדור הבא ברוח הדור הולך. ...
טופלר (Tofler) לעומת זאת אומר: שמערכת החינוך צריכה לראות מול עיניה את החברה החדשה הנתונה בראשית צמיחתה ולא את החברה האנושית העתידה בקרוב לעבור מן העולם. אי אפשר לחנך לומדים לקראת העתיד על סמך העבר. זהו אנאכרוניזם (Anachronism) מוחלט (=ללא קשר לתקופה הנוכחית) גישה של דינאמיות, התחדשות והתנערות מן העבר: תכנית הלימודים צריכה להכשיר את הלומד להיקלט בחברת העתיד המשתנה .



 בין שתי גישות קיצוניות אלו , נמצאת תכנית הקשר הרב דורי ואולי בזאת ייחודיותה. היא נותנת מקום מרכזי לפי גישתו של טופלר לחדשנות העתידנית. התלמידים מלמדים את המבוגרים את מיומנויות המאה ה- 21, כלים יישומיים חדשניים , ובד בבד שומרים מקום לסיפורי המורשת התיעוד התיעוד נעשה בכלים דיגיטלים וחדשניים. התרומה משמעותית לכל מעגלי המשתתפים בה.בתי הספר התכנית מזמנת העצמת האתוס הבית-ספרי של ערכים חינוכיים:ערכי התנדבות ותרומה לזולת ולחברה ,סבלנות וסובלנות. יצירת קשר בין דורי, צמצום פער הדורות, חיזוק המורשת ארצית ולאומית, תיעוד סיפורי המבוגרים, שיפור האקלים הבית-ספרי
פיתוח כישורי מנהיגות והובלה של התלמידים.
לבוגרים מזמנת התכנית קשר עם הדור הצעיר, 
צמצום פער הדורות, צמצום הפער הדיגיטלי, מתן כלים חדשים לתקשורת וטכנולוגיות חדשניות, חיזוק המורשת ארצית ולאומית, והנחלת המורשת לתלמידים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה