יום שלישי, 24 בנובמבר 2015

"דּוֹר לְדוֹר" – תכנית שורשים המתחדשת

אנו מזמינים את כל תלמידי מערכת החינוך הממ' והממד'  בכיתות ה-ו בשנת הלימודים תשע"ו לקחת חלק בתכנית "דּוֹר לְדוֹר" – חוקרים צעירים בעקבות סיפורים משפחתיים וסיפורים על מורשת קהילות. תכנית זו מהווה שלב ראשון בתכנית "שורשים" המתחדשת, היוצאת לדרך בשנה זו לתלמידי כיתות ה'-ט' בהובלת אגף מורשת במשרד החינוך.

תכנית שורשים המתחדשת מציעה לבתיה"ס היסודיים דרכים לקיום פעילות לימודית וחווייתית  ברצף רב-שנתי בכיתות ה'-ט'. שתי התחנות הראשונות יתקיימו בכיתות ה-ו, ויהוו צעדים ראשונים בתהליך שיתרחב ויעמיק בתחנות הבאות בעבודת השורשים בחטיבת-הביניים.

מטרת התכנית לאפשר לתלמידים בשכבות הגיל השונות לגלות ולחקור בהדרגה ובכוחות עצמם מרכיבים נבחרים ומשמעותיים בפסיפס הסיפור האישי, המשפחתי והקהילתי שלהם. לחשוף אותם לסיפורי מורשות שונים של החברה הישראלית.
  אנו מציעים תכנית שורשים במתכונת חדשה, המבוססת על שלושה נדבכים מרכזיים:

  1. לימוד: התכנית מלווה בלימוד בכיתה של היבטים שונים של זהות אישית, יהודית וישראלית. לימוד מקורות ותכנים  מארון הספרים היהודי ומהתרבות הכללית, הנוגעים ישירות לעבודת השורשים ומעמיקים אותה.
  2. תהליך רב-שנתי אישי, משפחתי וקהילתי: התכנית נמשכת לאורך מספר שנות לימוד. במהלך כיתות ה'-ט' תוצע תכנית המשלבת את המשפחה והקהילה.
  3. הדגשת חקר אישי: העבודה בכל שלביה מכילה ממדים של חקר בהיקפים וברמות שונות, בהתאם לגיל ולשלב בהכנת העבודה. בכך כל התלמידים מרחיבים ומעמיק את עבודת השורשים בכל שנה מתוך תהליך אישי של שאילת שאלות, חקירה ונקודת מבט ייחודית.
  4. לכיתות ה-ו אנו מציעים:
    בכיתות ה-ו: תחנה א' – גלגולו של חפץ, סיפור,  תמונה וכד', העובר במשפחה מדור לדור. התלמידים יחקרו את שורשיו של חפץ זה וישכתבו את החקר לסיפור. התהליך ילווה בלימוד על ערכו של הסיפור המשפחתי. בסיומו של התהליך יתקיים ערב בין-דורי שבו יוצגו התוצרים.
    בכיתה ו': תחנה ב' – גלגולו של ניגון (שיר, פיוט, וכד'), המושר במשפחה בהזדמנויות מיוחדות (כגון: בשבת, בחג, בטקס, בהתכנסות משפחתית וכד'). התלמידים יחקרו את המקור למנהג המשפחתי, את מילות השיר ולחנו, את ההקשר שבו הוא מושר, ויכתבו על משמעותו עבורם.
    (כמובן, ניתן לשלב או להחליף בין שתי התכנית)
    מומלץ מאוד לתעד את התהליך ואת הערבים הבין-דוריים, לשתף ולהעלות לאתר בית-הספר.
    הנחיות מפורטות לתהליך ולמרכיבי החקר ודוגמאות – יעלו לאתר אגף מורשת. קישור:
    לרשותכם עומדים מדריכים של אגף מורשת שיוכלו לסייע בידיכם בתהליך.
     פרטי המדריכים באתר.
    בתי ספר המקיימים השנה את התכנית מתבקשים להירשם עד לתאריך ח' בטבת, 20 בדצמבר 2015. בקישור
    בתי ספר המעוניינים – ישלחו אלינו קישור לאתר ביה"ס (או קבצים נפרדים), שם מתועדים התהליך ותוצרי הפרויקט בביה"ס עד לתאריך ג' באדר ב' תשע"ו, 13 במרץ 2016.
     בסוף שנת-הלימודים נקיים טקס ארצי להצגה של עבודות נבחרות בשיתוף מכון יצחק בן-צבי בירושלים, ביום שלישי א' בסיוון תשע"ו, 7/6/16 בשעה 13:00. אנא שריינו מועד זה

    אנו מאחלים לכם תהליך משמעותי של לימוד וחוויה.

                                                                                                                  בברכה

                                                                                                              דינה דרורי
                                                                                        מרכזת תחום מורשת קהילות ישראל
                                                                                                              אגף מורשת  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה